Zoete aardappel

De zoete aardappel of bataat verovert nu al een paar jaar onze harten en keukens. Tijd om een ​​kijkje te nemen en te laten zien wat ze kan doen!

zoete aardappel

Ondanks de naam behoort de zoete aardappel eigenlijk niet tot dezelfde familie als de aardappel, zelfs niet in de buurt. Aardappelen zijn knollen, zoete aardappelen zijn wortels.

In sommige landen worden de donker gekleurde zoete aardappelen per ongeluk Yam genoemd. (Yams zijn vaak witachtig tot paarsachtig van kleur, afhankelijk van de variëteit, ze hebben een uitgesproken aardse smaak, sterke textuur en zijn nauwelijks zoet.)

Welke soorten zijn er?

We kennen vooral de oranje zoete aardappel met de roodbruine schil. Vooral in Azië zijn variëteiten met een wit tot geelachtig vruchtvlees en een hele mooie, heldere rode schil populair. Helaas moet je de kleurrijke knollen schillen, omdat de schil minder geschikt is om te eten.

De voedingsvoordelen van zoete aardappel

Zoete aardappel heeft een hoog gehalte aan water en bijna geen vetten. Het bevat veel koolhydraten en bevat ook aanzienlijke hoeveelheden eiwitten. Zoete aardappelen hebben veel voedingsvoordelen en dit kan voornamelijk worden toegeschreven aan de aanwezigheid van rijke hoeveelheden vitamine C, vitamine B6 en kalium. Kleine hoeveelheden mineralen zoals calcium, fosfor, magnesium, ijzer en zink en vitamines zoals vitamine E, folaat, thiamine en riboflavine zijn ook aanwezig.

De oranje tint van deze groente kan worden toegeschreven aan de aanwezigheid van een belangrijke antioxidant, bèta-caroteen genaamd.(voorloper van vitamine A). Er wordt gezegd dat de vitamine A in zoete aardappel 1000x meer is dan een witte aardappel, waardoor het één van de beste voedingsmiddelen voor uw gezichtsvermogen is. Natuurlijke vitamine A is niet giftig, in tegenstelling tot een vitamine A-supplement dat in hoge dosering giftig kan worden.

Gezondheidsvoordelen van zoete aardappelen

Zoete aardappelen zijn uitstekende bronnen van plantaardige eiwitten met zeer lage calorieën. In tegenstelling tot andere zetmeelhoudende wortelgroenten, is het zeer laag in suiker, en in feite is het een goede regulator van de bloedsuikerspiegel. Het heeft tweemaal de vezel, tweemaal het calcium en meer dan 1000x meer vitamine A (bètacaroteen) dan witte aardappel. Het is een uitstekend ontstekingsremmend voedsel. Meer gezondheidsvoordelen van zoete aardappelen …

Antioxidanten:

Zoete aardappelen blijken een hoog gehalte aan antioxidanten te bevatten, waardoor het geschikt is voor de bestrijding van ontstekingsproblemen zoals astma, artritis, jicht, enz.

Ontstekingsremmend:

Het hoge bèta-caroteengehalte in zoete aardappel is de belangrijkste ontstekingsremmende stof die het tot een natuurlijke pijnstiller maakt. Je kunt het gestoomd eten of juiced om te profiteren van zijn pijnstillende eigenschappen.

Diabetes:

Deze vezelachtige wortel is geschikt voor consumptie van diabetici omdat het een zeer goede bloedsuikerspiegelregelaar is, helpt om de insulineresistentie te stabiliseren en te verlagen.

Gezond spijsverteringskanaal:

De aanzienlijke hoeveelheid voedingsvezels, vooral wanneer deze met de schil worden gegeten, helpt een gezond spijsverteringskanaal te bevorderen, constipatie te verlichten en helpt ook darmkanker te voorkomen.

Emfyseem (longaandoening):

Rokers en mensen die passief roken inademen, moeten regelmatig voedingsmiddelen met een hoog vitamine A-gehalte consumeren, omdat uit rook is gebleken dat het vitamine A-tekort veroorzaakt, waardoor de gezondheid van de longen tal van andere gezondheidsproblemen oplevert.

Foetale ontwikkeling:

Het hoge foliumzuurgehalte is belangrijk en noodzakelijk voor een gezonde foetale cel- en weefselontwikkeling.

Immuunsysteem:

Regelmatige consumptie van zoete aardappelen versterkt het immuunsysteem van het lichaam en ontwikkelt weerstand tegen infecties.

Hartziekten:

Verbruik van deze hoge kalium wortel helpt hartaanvallen en beroertes te voorkomen. Het helpt de vocht- en elektrolyten balans in de lichaamscellen te behouden, evenals de normale hartfunctie en bloeddruk.

Spierkrampen:

Een tekort aan kalium kan spierkrampen en een grotere gevoeligheid voor verwondingen veroorzaken. Maak van zoete aardappelen een vast onderdeel in je voeding als je veel beweegt. Het geeft je zowel een energieboost als om krampen en verwondingen te voorkomen.

Stress:

Wanneer we gestrest zijn, stijgt onze stofwisselingssnelheid, waardoor de kaliumspiegel in het lichaam wordt verlaagd. Door te snacken aan de met kalium gevulde zoete aardappel, helpt het om het vitale mineraal opnieuw in balans te brengen en helpt het de hartslag te normaliseren. Dit zendt op zijn beurt zuurstof naar de hersenen en reguleert de waterbalans van het lichaam.

Tips en kopen van zoete aardappels

Bij het kopen van zoete aardappelen, ga voor de donkerdere variëteit indien beschikbaar. Hoe donkerder hoe hoger het caroteengehalte.

Kies zoete aardappelen die stevig en niet beschadigd zijn. Zoete aardappelen met tekenen van verval of tekenen van verschrompeling moet worden vermeden. Vermijd diegenen met een groene verkleuring die wijst op de aanwezigheid van een giftige stof genaamd solanine.

Bewaar zoete aardappelen in open lucht, op een koele, donkere en goed geventileerde plaats. Bewaar ze niet in dichte plastic zakken en niet in de koelkast. Het opslaan van rauwe zoete aardappelen in de koelkast zorgt voor een harde kern en vermindert de kwaliteit van het eten en de textuur van de zoete aardappel. Ze kunnen maximaal tien dagen blijven.

Je kunt zoete aardappelen bereiden op een manier die lijkt op het bereiden van aardappelen. De schil bevat de meeste voedingsstoffen, dus probeer het niet te schillen. Maar probeer het goed te poenen met een groenteborstel. Het te stomen, af te koelen en door je keukenmachine te halen om een ​​voedzame smoothie te maken, meng het met yoghurt, honing en lijnzaadolie.

Verrassend genoeg zorgt het koken van zoete aardappelen door stomen, bakken en koken ervoor dat de voedingsstoffen beter beschikbaar zijn voor het lichaam.